Neuwerkkirche Goslar
Den tidligere klosterkirke fra cisterciensernonneklosteret, der blev grundlagt i det 12. århundrede, er en treskibet korsformet basilika med et 46 meter højt vestværk og er en af de vigtigste romanske kirker i Harzen. Det faktum, at alle dens arkitektoniske dele stadig er, som de var, da den blev bygget, gør den til en sjældenhed i Nordtyskland, da det tog mindst 100 år at bygge den. Den blev grundlagt af den daværende kejserlige foged Volkmar og hans kone Helena som kollegiekirken "St. Maria in horto" (Den hellige Maria i rosenhaven) og blev centrum for et kloster med en formativ indflydelse i Goslar, selv efter reformationen. Kirkens alter blev indviet i 1186 af biskop Adelog von Hildesheim. I 1188 tog kejser Frederik Barbarossa klosteret under sin beskyttelse. I det 13. århundrede nåede klosteret en økonomisk og kulturel storhedstid. De kostbare vægmalerier blev sandsynligvis malet omkring 1225. I dag fungerer Neuwerkkirche som protestantisk sognekirke.
Kirken er åben fra marts til oktober (inkl.): Mandag - fredag fra 10.00 - 16.30. I vintermånederne kan kirken kun besøges efter gudstjenester eller efter forudgående aftale med sognekontoret. Grupper kan besøge kirken hele året rundt ved at lave en aftale med sognekontoret.
Kirken er åben fra marts til oktober (inkl.): Mandag - fredag fra 10.00 - 16.30. I vintermånederne kan kirken kun besøges efter gudstjenester eller efter forudgående aftale med sognekontoret. Grupper kan besøge kirken hele året rundt ved at lave en aftale med sognekontoret.
I nærheden



