Motivet
Denne placering ved Marmormøllen er i dag gået i glemmebogen. Men alle, der ville til Brocken fra øst – og det var mange – kunne fra Wendefurth følge stierne op langs floden Bode. Uundgåeligt kom man i Rübeland ikke kun forbi Baumann- og Bielstein-hulen, men lige før også forbi marmorbruddene og marmormøllen. Derfor findes der her især mange gamle og smukke maleriske udsigter. I 1855 hed det i „Geleitsmann durch den Harz“: „Talrige afbildninger beviser, at dette sted er et yndet motiv for malere.“
Med vandkraft blev der i møllen skåret, slebet og poleret marmor, som derefter blev transporteret væk med vogne – vejen er bred nok til det. Enten til Rübeland langs Bode eller gennem Kreuztal til Hüttenrode og videre til Blankenburg. Møllebygningen er bevaret, om end forandret. Den står der, hvor Kreuztal munder ud i Bodetal, og hvor den nuværende B 242 drejer skarpt. Det tidligere træfri område omkring møllen er blevet generobret af naturen, og lidt skjult står det gule skilt på en Dennert-fyr og fortæller møllens historie. Ifølge det var møllen i drift fra 1719 til 1889. Marmoren, der blev forarbejdet her, var af fremragende kvalitet og blev endda brugt i slotte.