Het motief
Deze locatie bij de marmermolen is tegenwoordig in vergetelheid geraakt. Maar wie vanuit het oosten naar de Brocken wilde gaan, en dat waren er velen, kon vanaf Wendefurth de paden langs de Bode volgen. Onvermijdelijk kwam men in Rübeland niet alleen langs de Baumann- en Bielstein-grot, maar kort daarvoor ook langs de marmergroeves en de marmermolen. Daarom zijn hier bijzonder oude, talrijke en mooie schilderachtige uitzichten te vinden. In 1855 staat er in de ‘Geleitsmann durch den Harz’: „Talrijke afbeeldingen bewijzen dat dit deel een geliefd punt is bij schilders.“
In de molen werd met waterkracht marmer gezaagd, geslepen en gepolijst en daarna met karren afgevoerd, de weg is daarvoor breed genoeg. Ofwel langs de Bode naar Rübeland, of via het Kreuztal naar Hüttenrode en verder naar Blankenburg. Het molengebouw is bewaard gebleven, al is het veranderd. Het staat daar waar het Kreuztal in het Bodetal uitmondt en de huidige B 242 een scherpe bocht maakt. Het vroegere boomvrije terrein rond de molen is door de natuur terugveroverd, half verborgen staat het gele bord van een Dennertanne dat het verhaal van de molen vertelt. Volgens dit bord was de molen van 1719 tot 1889 in bedrijf. Het marmer dat hier werd bewerkt, was van uitzonderlijke kwaliteit en werd zelfs in paleizen gebruikt.