Motivet
Oderteich nær Torfhaus var et yndet sted for malere, også fordi vigtige forbindelser i det høje Harz krydser hinanden her. Her ligger Tysklands ældste dæmning, og ved færdiggørelsen i 1721 var den også landets største. Denne rekord holdt Oderteich langt ind i industriperioden, helt indtil 1891. Den kan rumme den dengang ufattelige mængde på 1,75 millioner kubikmeter vand – en kubikmeter er 1000 liter. Udgifterne var fire gange så høje som planlagt, men bjergmyndigheden var tilfreds, godkendte alt, for nytten var uden tvivl. Den høje Oder-dæmning blev – også en innovation – ikke tætnet med jord, men med faststampet granitgrus.
Formålet var ikke oversvømmelsesbeskyttelse, men vandreserve til den nye Rehberger Graben, som forsynede de højtliggende miner i St. Andreasberg med driftvand. Hele året rundt, dag og nat uden afbrydelser, f.eks. i Samson-minen. Vandafløbet ved Oderteich bliver stadig i dag reguleret af strigelhuset på dæmningen.
Vand var i århundreder den eneste energikilde for minedriften. Vandet, der drev vandhjulene og maskineriet, bragte malmen op af skakten og alle minearbejderne til deres arbejdspladser under jorden og tilbage til lyset igen. Selv i dag driver vandet fra Rehberger Graben to turbiner dybt nede i Samson-minen.