Het motief
De Oderteich bij Torfhaus was een plek voor schilders, ook omdat hier belangrijke verbindingen in het Hoge Harz elkaar kruisten. Hier bevindt zich de oudste stuwdam van Duitsland en hij was bij zijn voltooiing in 1721 ook de grootste van het land. Dit record hield de Oderteich tot ver in het industriële tijdperk, tot 1891. De toen onvoorstelbare hoeveelheid van 1,75 miljoen kubieke meter water – één kubieke meter is 1000 liter – kan hij opslaan. De kosten waren vier keer zo hoog als gepland, maar het mijnbouwkantoor was tevreden, keurde alles goed, want het nut stond buiten kijf. De hoge Oderdam werd afgedicht – ook een innovatie – niet met aarde, maar met vastgestampte granietgruis.
Niet overstromingsbescherming was zijn doel, maar een watervoorraad voor de Nieuwe Rehberger Graben, die de hooggelegen mijnen van St. Andreasberg van waterkracht voor de molens voorzag. Het hele jaar door, dag en nacht ononderbroken, bijvoorbeeld in de Samsonmijn. De waterafvoer bij de Oderteich wordt tot op de dag van vandaag geregeld door het Striegelhaus op de dam.
Eeuwenlang was water de enige energiebron voor de mijnbouw. Water dat op de waterraderen sloeg en de keerwielen en de aandrijfmechanismen in beweging zette, het erts uit de schacht en alle mijnwerkers naar hun werkplekken ondergronds en weer naar boven bracht. Nog steeds drijft het water van de Rehberger Graben diep beneden in de Samsonmijn twee turbines aan.