Motivet
Malernes blikke fortæller historier: Markedspladsens maleri fra Halberstadt vidner om stolthed, mens rådhuset i Wernigerode spreder munterhed som byens vigtigste vartegn. Det dominerer nordsiden af torvet.
Kun få ved, at rådhuset tidligere var et spillehus og blev givet til byens råd af fyrsten Stolberg-Wernigerode, som dengang regerede her, fordi han ikke længere havde brug for det. Derfor danser de farverige figurer af narre, spillemænd og endda en majdronning stadig på rådhusets facade. De blev bevaret og senere suppleret, da borgerne siden 1498 byggede deres rådhus om, udvidede, reparerede og forbedrede det igen og igen.
Mange tror, at rådhuset med sine smukke karnaptårne er støbt i ét. Men en nærmere betragtning og sammenligning med gamle malerier viser, hvor meget der faktisk blev ændret! Hele bygninger blev bygget til!
Er det ikke mærkeligt, at netop dette rådhus kunne blive byens vartegn? Der findes andre lige så smukke bindingsværksrådhuse andre steder. Men intet er blevet afbildet så ofte som det i Wernigerode. Måske er det med billeder som med snebolde — én starter, og hvert nyt billede fører til ønsket om endnu flere billeder, især når det drejer sig om en så overraskende nuttet bygning.