Benedictijnenklooster Huysburg
Sinds 1411 zijn deze laatste echter 'onder elkaar'. Het klooster was een van de weinige in de omgeving dat de Reformatie overleefde. Pas in 1804 werd het klooster door het koninkrijk Pruisen geseculariseerd. Naast een al bestaand seminarie namen de eerste monniken in 1972 hun intrek in het enige benedictijnenklooster van de DDR. De lange geschiedenis van het klooster is ook terug te zien in de bouwstructuur: naast de gotische elementen combineert de kloosterkerk van St. Maria een belangrijke romaanse basiliek met een prachtig barok interieur.
In de buurt



