Achter het project "#NeemHetWeerMee - 0% afval, 100% Harz", opgezet door de Harzer Toerismevereniging, hebben zich inmiddels verschillende partners verzameld, waaronder het Nationaal Park Harz, de drie staatsbosbeheerorganisaties en ook de Harzklub, die zich samen inzetten voor een natuur zonder afval in de Harz.
Het probleem is zo oud als het wandelen in de Harz zelf. Naast veel verantwoordelijke bosbezoekers, die het bos verkennen zonder sporen in de natuur achter te laten, zijn er helaas ook mensen die hun afval ter plekke achterlaten. Of het nu gaat om glas, plastic, papier of zelfs biologisch afval – elk vreemd voorwerp in de natuur belast haar en verstoort een in zichzelf evenwichtig ecosysteem.
Dat hoeft niet zo te zijn! Daarom werken we samen aan voorlichting en meer zichtbaarheid van het probleem. En ook jij bent nodig, beste bezoeker, want alleen kunnen we het niet – #NeemHetWeerMee.
Overzicht: